Analiza wyników matury z matematyki (poziom podstawowy) w latach 2020–2025
rok | średni wynik | podstawa egzaminu | kontekst edukacyjny |
2020 | 52% | pełna podstawa programowa | Pandemia COVID-19, nauka zdalna w II semestrze roku 2019/2020 |
2021 | 56% | Wymagania egzaminacyjne (ograniczona podstawa) |
Uproszczenie zakresu z powodu pandemii. Nauka zdalna przez cały rok szkolny. |
2022 | 58% | Wymagania egzaminacyjne (ograniczona podstawa) |
Drugi rok z wymaganiami, nadal pandemia i hybrydowe nauczanie. |
2023 | 71% | Wymagania egzaminacyjne (ograniczona podstawa) |
Łatwiejszy egzamin? Pierwsi absolwenci szkół ponadpodstawowych. |
2024 | 63% | Wymagania egzaminacyjne (ograniczona podstawa) |
Ostatni rocznik z wymaganiami egzaminacyjnymi |
2025 | 61% | Podstawa programowa (ograniczone treści zgodnie z Rozporządzeniem MEN z lipca 2024 r.) |
Od roku szkolnego 2024/2025, ograniczona o około 20% podstawa programowa określa zakres zagadnień egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego (przestają obowiązywać wymagania egzaminacyjne funkcjonujące w latach 2021–2024, wprowadzone w związku z pandemią SARS-CoV-2). |
Wnioski
-
- Wpływ pandemii (2020–2022)
- w 2020 roku egzamin odbywał się na podstawie pełnej podstawy, w warunkach nauki zdalnej w II semestrze roku szkolnego– stąd najniższy wynik: 52%
- w 2021 i 2022 roku wprowadzono wymagania egzaminacyjne, czyli okrojoną wersję podstawy programowej. Przyniosło to nieznaczną poprawę wyników (56%, 58%), choć nadal odczuwalne były skutki pandemii.
- Rok 2023 – punkt przełomowy
- 71% to najwyższy wynik w analizowanym okresie
- zbiegło się to z nadal obowiązującymi wymaganiami egzaminacyjnymi oraz pierwszym egzaminem uczniów szkół ponadpodstawowych (po reformie 2017)
- możliwe ,że uproszczenie arkusza + dostosowanie do „nowej” szkoły wpłynęły na wynik egzaminu.
- Spadek po rekordzie: lata 2024–2025
-
- w 2024 wynik spadł do 63%, choć nadal obowiązywały wymagania egzaminacyjne. Możliwe, że egzamin był trudniejszy niż w 2023
- W 2025 roku zniesiono wymagania egzaminacyjne, ale nie przywrócono jeszcze pełnej podstawy – obowiązywała ograniczona. To przełożyło się na dalszy spadek wyniku do 61%
- możliwe, że wpływ na spadek wyników maturalnych w ostatnich dwóch latach wynika również z czasu nauczania zdalnego w szkole podstawowej tj. czasu, w którym uczniowie zdobywali umiejętności matematyczne niezbędne do zrozumienia i opanowania nowych treści w szkole średniej.
Matura 2023 Matura 2024 Matura 2025 nauczanie zdalne w czasie uczęszczania do szkoły średniej nauczanie zdalne II semestr klasy VIII i klasa I szkoły średniej nauczanie zdalne klasa VIII i I semestr klasy I szkoły średniej wynik matury: 71% wynik matury: 63% wynik matury: 61% -
- Wpływ pandemii (2020–2022)
Podsumowanie
- Lata 2021–2024 to matury przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, co generalnie skutkowało wyższymi średnimi wynikami niż w 2020.
- Rok 2023 to efekt wielu korzystnych dla uczniów czynników – pierwszy rocznik po reformie, łatwiejszy arkusz będący wynikiem ograniczonego zakresu wymagań egzaminacyjnych, rocznik, który miał zdalne nauczanie tylko w szkole średniej.
- Rok 2025 nie obowiązują wymagania egzaminacyjne, ale podstawa programowa (chociaż też ograniczona w treściach o ok. 20%). Lekki spadek średniego wyniku może wynikać: ze zmiany zakresu treści na egzaminie, z czasu, w którym uczniowie mieli zdalne nauczanie w szkole podstawowej, spadających umiejętności samodzielnego uczenia się matematyki.