Analiza wyników matury z matematyki (poziom podstawowy) w latach 2020–2025

rok średni wynik podstawa egzaminu kontekst edukacyjny
2020 52% pełna podstawa programowa Pandemia COVID-19, nauka zdalna w II semestrze roku 2019/2020
2021 56% Wymagania egzaminacyjne
(ograniczona podstawa)
Uproszczenie zakresu z powodu pandemii. Nauka zdalna przez cały rok szkolny.
2022 58% Wymagania egzaminacyjne
(ograniczona podstawa)
Drugi rok z wymaganiami, nadal pandemia i hybrydowe nauczanie.
2023 71% Wymagania egzaminacyjne
(ograniczona podstawa)
Łatwiejszy egzamin? Pierwsi absolwenci szkół ponadpodstawowych.
2024 63% Wymagania egzaminacyjne
(ograniczona podstawa)
Ostatni rocznik z wymaganiami egzaminacyjnymi
2025 61% Podstawa programowa
(ograniczone treści zgodnie z Rozporządzeniem MEN z lipca 2024 r.)
Od roku szkolnego 2024/2025, ograniczona o około 20% podstawa programowa określa zakres zagadnień egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego (przestają obowiązywać wymagania egzaminacyjne funkcjonujące w latach 2021–2024, wprowadzone w związku z pandemią SARS-CoV-2).

Wnioski

    1. Wpływ pandemii (2020–2022)
      • w 2020 roku egzamin odbywał się na podstawie pełnej podstawy, w warunkach nauki zdalnej w II semestrze roku szkolnego– stąd najniższy wynik: 52%
      • w 2021 i 2022 roku wprowadzono wymagania egzaminacyjne, czyli okrojoną wersję podstawy programowej. Przyniosło to nieznaczną poprawę wyników (56%, 58%), choć nadal odczuwalne były skutki pandemii.
    2. Rok 2023 – punkt przełomowy
      • 71% to najwyższy wynik w analizowanym okresie
      • zbiegło się to z nadal obowiązującymi wymaganiami egzaminacyjnymi oraz pierwszym egzaminem uczniów szkół ponadpodstawowych (po reformie 2017)
      • możliwe ,że uproszczenie arkusza + dostosowanie do „nowej” szkoły wpłynęły na wynik egzaminu.
    3. Spadek po rekordzie: lata 2024–2025
        • w 2024 wynik spadł do 63%, choć nadal obowiązywały wymagania egzaminacyjne. Możliwe, że egzamin był trudniejszy niż w 2023
        • W 2025 roku zniesiono wymagania egzaminacyjne, ale nie przywrócono jeszcze pełnej podstawy – obowiązywała ograniczona. To przełożyło się na dalszy spadek wyniku do 61%
        • możliwe, że wpływ na spadek wyników maturalnych w ostatnich dwóch latach wynika również z czasu nauczania zdalnego w szkole podstawowej tj. czasu, w którym uczniowie  zdobywali umiejętności matematyczne niezbędne do zrozumienia i opanowania nowych treści w szkole średniej.
      Matura 2023 Matura 2024 Matura 2025
      nauczanie zdalne w czasie uczęszczania do szkoły średniej nauczanie zdalne II semestr klasy VIII i klasa I szkoły średniej nauczanie zdalne klasa VIII i I semestr klasy I szkoły średniej
      wynik matury: 71% wynik matury: 63% wynik matury: 61%

Podsumowanie

  1. Lata 2021–2024 to matury przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, co generalnie skutkowało wyższymi średnimi wynikami niż w 2020.
  2. Rok 2023 to efekt wielu korzystnych dla uczniów czynników – pierwszy rocznik po reformie, łatwiejszy arkusz będący wynikiem ograniczonego zakresu wymagań egzaminacyjnych, rocznik, który miał zdalne nauczanie tylko w szkole średniej.
  3. Rok 2025 nie obowiązują wymagania egzaminacyjne, ale podstawa programowa (chociaż też ograniczona w treściach o ok. 20%). Lekki spadek średniego wyniku może wynikać: ze zmiany zakresu treści na egzaminie,  z czasu, w którym uczniowie mieli zdalne nauczanie w szkole podstawowej, spadających umiejętności samodzielnego uczenia się matematyki.

Dodaj komentarz